LG Optimus 2X Review

Gepost door Koen Op 01 - 06 - 2011
Tweet
Optimus 2X

Optimus 2X

De LG Optimus 2X: De allereerste smartphone met een dual-core processor. We hebben lang naar deze smartphone moeten uitkijken, hij werd al maanden geleden aangekondigd, op het Mobile World Congress konden we met een van de demo-modellen spelen, en nu hebben we het toestel eindelijk kunnen uittesten. Het eerste wat opvalt, is dat het toestel echt enorm snel is. Je voelt meteen het verschil tussen deze dual-core smartphone en eender welke single-core smartphone. Alles gaat verschrikkelijk snel, en eerlijk gezegd openen de applicaties altijd sneller dan we verwacht hadden, wat natuurlijk positief is. Lees hieronder de volledige LG Optimus 2X review.

Optimus 2X Specs

Bij de Optimus 2X draait het natuurlijk allemaal om de Tegra 2 chip van NVIDIA. De techwereld stond te trappelen om een dual-core smartphone, en daar hebben LG en NVIDIA op ingespeeld. De krachtige Tegra 2-chip die in vele tablets wordt gebruikt, vinden we ook terug in de LG Optimus 2X. Het gaat hier om twee 1GHz Cortex-A9 CPU-kernen en 8 GeForce GPU-kernen. Verder zit er nog native HDMI en dual display support in de Tegra 2-chip. Over het algemeen merk je het verschil tussen een smartphone met een Snapdragon en de LG Optimus 2X niet meteen, tot je zware applicaties, zoals grafisch zware games, gaat spelen. Alles verloopt veel vlotter, en sommige games zijn zelfs zo aangepast dat er veel meer gerenderd wordt bij de Tegra 2 dan bij andere processors.

NVIDIA Tegra 2 Multitasking Performance

NVIDIA Tegra 2 Multitasking Performance

In bovenstaande grafiek wordt de multitasking performance van de Tegra 2 chip getoond. Ook op Quadrant scoort de LG Optimus 2X niet slecht, we haalden verschillende scores die varieerden tussen de 2000 en de 2600. De performance van de Tegra 2 chip zit dus zeker goed, maar hoe zit het met de rest van het toestel? Het beschikt over 8GB intern geheugen, met de mogelijkheid om dat uit te breiden met 32GB. Het scherm heeft een diagonaal van 4 inch en een resolutie van 480×800. Verder zit er een 8MP-camera aan de achterkant van het toestel. Een klein nadeel van deze supersnelle smartphone is dat er nog altijd Froyo op draait. De update naar Android 2.3 Gingerbread komt er wel aan, maar daar zijn we nu toch al enkele maanden op aan het wachten. Sinds de release in Amerika en Zuid-Korea enkele maanden geleden is er sprake van een Gingerbread update, maar die blijkt maar niet te komen.

LG Optimus 2X Quadrant

LG Optimus 2X Quadrant

De Optimus 2X heeft een 1500mAh-batterij waar we een kleine 8u op volledig gebruik uit kregen. Stand-by zou de batterij 400 uur moeten meegaan.

Optimus 2X Camera

De Optimus 2X heeft twee camera’s: een 8MP-camera achteraan en een 1.3MP-camera vooraan. De camera filmt aan 1080p, en de front-facing camera kan gebruikt worden voor video-calling. Er is LED-flash voorzien om foto’s te nemen in donkere ruimtes. De camera biedt de standaardopties zoals auto-focus, image stabilizer, Geo tagging, Multi Shot en panorama.

LG Optimus 2X Camera

LG Optimus 2X Camera

De user interface van de camera-applicatie is enorm duidelijk, met grote knoppen. De camera-applicatie reageert ook zeer vlot, net zoals de meeste applicaties. We waren aangenaam verrast door de kwaliteit van de foto’s. Meestal hebben superphones maar een gemiddelde camera, die niet veel meer kan dan de camera van een smartphone van 200 euro. Deze camera trekt zeer mooie foto’s, zoals je hieronder kan zien.

LG Optimus 2X Foto 1

LG Optimus 2X Foto 1

LG Optimus 2X Foto 2

LG Optimus 2X Foto 2

LG Optimus 2X Foto 3

LG Optimus 2X Foto 3

Optimus 2X User Interface

LG heeft natuurlijk zijn eigen user interface voor Android gebouwd. Deze user interface straalt eenvoud uit, en dankzij de krachtige processor reageert alles zeer snel. De widgets die LG heeft toegevoegd (zoals weer en kalender), zijn mooi afgewerkt. Verder heeft LG het mogelijk gemaakt om applicaties te sorteren. Iets wat we niet terugvinden in andere UI’s zoals TouchWiz of Sense. Als je de applicatie-launcher opent, zie je een overzicht van alle applicaties. Vervolgens kan je de menu-knop van Android gebruiken om een categorie toe te voegen, te bewerken, te verwijderen of om applicaties te verslepen. Je kan je applicaties ook op verschillende manieren weergeven via de stijl-knop. Hier kan je kiezen om de applicaties alfabetisch te sorteren, horizontaal weer te geven (zoals bij TouchWiz) of om ze per categorie (verticaal) weer te geven.

LG Optimus 2X User Interface

LG Optimus 2X User Interface

Wij hebben ervoor gekozen om tijdens de testperiode gebruik te maken van de categorie-weergave, en we moeten zeggen dat dit het zoeken naar apps versneld. Je social apps en je games apart houden, geeft al meteen een beter overzicht om de overige applicaties terug te vinden.

Optimus 2X Scherm

Het scherm van de Optimus 2X heeft geen ongewoon hoge resolutie (WVGA: 800×480) maar het is wel een stuk scherper dan de meeste smartphones. We moeten wel vermelden dat het toch niet de kwaliteit van de iPhone 4 haalt, die toch nog net iets helderder is. Het beeld van de Optimus 2X blijft ook zeer duidelijk vanuit verschillende kijkhoeken, dat komt doordat hij geen gewoon LCD-scherm heeft, maar een IPS-paneel. Het scherm is niet zo goed als het Retina display van de iPhone 4 of het Super AMOLED van de Galaxy S2, maar het komt zeker in de buurt. Bij veel zonlicht wordt het wel wat moeilijker om het scherm te zien, maar het niet zo erg dat je helemaal niets ziet.

Optimus 2X Uiterlijk

Aan de voorkant ziet de LG Optimus 2X eruit zoals de meeste Android smartphones: Vier touch-buttons aan de onderkant, respectievelijk: menu, home, terug en zoeken. Bovenaan de voorkant zien we de front-facing camera naast het LG-logo en een speaker. Aan de rechterkant zien we een volumeregelaar en aan de linkerkant zijn er geen knoppen.

LG Optimus 2X Bovenkant

LG Optimus 2X Bovenkant

Aan de bovenkant van de smartphone zitten er een audio-plug, een micro-HDMI poort en de power-knop. Aan de onderkant zien we twee speakers en een micro-USB-poort.

LG Optimus 2X Achterkant

LG Optimus 2X Achterkant

We vinden dat de achterkant van het toestel er enorm goed utiziet. Zoals vermeld ziet de voorkant er nogal “gewoontjes” uit, maar de achterkant heeft een mooi design. We vinden het wel jammer dat de camera uitsteekt (zoals bij de N8), waardoor het moeilijker zal zijn om hier een goede cover voor te vinden. Over het algemeen vinden we het uiterlijk wel geslaagd, hoewel het niet de mooiste smartphone van het moment is.

NVIDIA Tegra Zone

Dungeon Defenders

Dungeon Defenders

De NVIDIA Tegra Zone is een speciale app in de Android Market. Dit is een extra app store voor smartphones en tablets met NVIDIA Tegra chips. Hier kan je kiezen tussen zware grafische games zoals Dungeon Defenders, Fruit Ninja THD en Geurilla Bob THD. Als je enkele van deze applicaties uitprobeert, valt de kracht van de NVIDIA Tegra 2 chip meteen op. Bij normaal gebruik zal je het verschil niet zo snel zien, omdat de meeste apps perfect op een single-core chip kunnen draaien, maar de apps en games in de NVIDIA Tegra Zone hebben die extra rekenkracht van de tweede kern nodig.

Samurai 2 Vengeance

Samurai 2 Vengeance

In de NVIDIA Tegra Zone kan je kiezen tussen Spotlight en Games. Bij Spotlight zie je de meest gedownloade games en NVIDIA Tegra nieuws. Bij Games kan je zoeken of sorteren op categorie. Hier vinden we bijvoorbeeld ook Samurai 2 terug van Madfinger (diegene die Shadowgun aan het ontwikkelen zijn).

Besluit

LG Optimus 2X Linkerkant

LG Optimus 2X Linkerkant

De LG Optimus 2X is enorm snel, en dat heeft hij vooral aan de NVIDIA Tegra 2-processor te danken. We zijn zeer tevreden over de camera en de leuke UI tweaks die LG aan Android heeft toegevoegd. Wat we wel jammer vinden, is dat het toestel nog altijd Android 2.2.2 Froyo draait, en nog geen upgrade heeft gekregen naar Android 2.3.x Gingerbread. Het toestel ziet er goed uit en de Tegra Zone biedt een grote meerwaarde, hoewel er nog niet veel games te vinden zijn. Als je alles uit je Optimus 2X wil halen dan zal je toch een keertje langs de Tegra Zone moeten passeren.