Sonos AirPlay Review

Gepost door Brammer Op 03 - 05 - 2011
Tweet
Sonos Apple AirPlay

Sonos Apple AirPlay

We hebben het Sonos-systeem al een tijdje kunnen testen en we zijn er echt dol op. We hebben even moeten wachten op de Sonos controller voor Android, maar uiteindelijk hebben we ook die kunnen reviewen. Op de dag dat de Sonos controller voor Android uitkwam, maakte Sonos ook bekend dat hun all-in-one muziekinstallatie ook met Apple Airport Express zou werken. De Apple AirPlay integratie maakt de Sonos muziekinstallatie voor ons compleet. Toen we de Sonos ZonePlayer S5 review schreven, was er uiteindelijk 1 functie die ontbrak: Het afspelen van  muziek vanop onze iPhone zonder een PC-muziekbibliotheek te koppelen aan de Sonos. Dat probleem werd opgelost met behulp van het Apple AirPlay-systeem. Hieronder kan je de volledige Sonos AirPlay review lezen.

Voor we de AirPlay-integratie in ons bezit hadden, moest er altijd een pc verbonden zijn met de Sonos-installatie om muziek te kunnen spelen. Je moest een muziekbibliotheek opstellen van muziek die op die bepaalde pc stond en dan kon je die afspeellijst afspelen via de pc of via de iPhone/iPod/iPad. De Apple AirPlay-integratie biedt ons de mogelijkheid om vanuit onze iPhone een nummer te kiezen, en dat dan te laten afspelen, zonder een pc-bibliotheek.

Sonos AirPlay Screenshot

Sonos AirPlay Screenshot

De installatie van de AirPort Express was redelijk eenvoudig, al moeten we misschien wel even meegeven dat het geen plug-and-play is. Het toestel steek je eerst in het stopcontact, daarna sluit je het aan op het Internet (wij hebben het via de Sonos ZoneBridge met een LAN-kabel aangesloten) en als laatste moet je het toestel ook nog verbinden met de Sonos-installatie via een audiokabel. Eens dat alles is ingesteld, zal je de AirPort Express software moeten installeren en configureren. Een volledig stappenplan kan je terugvinden op www.sonos.com/AirPlay.  Zodra ook dat is afgerond, rest er nog maar 1 iets te doen: De Sonos App op het Apple-toestel updaten. Eens de app geüpdatet is, kan er zonder problemen muziek afgespeeld worden.

Apple Airport Express

Apple Airport Express

Voor de Sonos-installatie thuis zal dit geen groot verschil maken omdat de meeste mensen toch dezelfde muziek op hun Appletoestellen hebben staan als op hun pc, het is vooral handig wanneer er iemand langskomt met een Apple-product dat niet gesynchroniseerd is met de home computer. De Sonos AirPlay zal die persoon dan toelaten om zijn eigen muziek te spelen zonder een nieuwe muziekbibliotheek op te stellen. De Apple AirPort Express kost €89. Er moet wel bijgezegd worden dat de AirPort Express niet geleverd wordt met een LAN- of audiokabel.