Sonos Android App Review

Gepost door Koen Op 22 - 04 - 2011

Tweet
Sonos Android App

Sonos Android App

Sonos heeft een drukke agenda gehad deze week: Apple AirPlay integratie en de langverwachte Sonos Android App. De app bestond al een tijdje voor iOS maar Android gebruikers hebben hier toch nog even op moeten wachten. Gelukkig is het wachten nu voorbij. De Sonos Android App lijkt eigenlijk redelijk hard op de iPhone app qua functionaliteit, alleen maakt het gebruik van de typische Android knoppen: de terug-knop en de menu-knop. Tijdens het openen van de app werd direct gevraagd om een update te installeren voor de Sonos Firmware (niet voor de Android app maar voor de software die op de Sonos ZonePlayer S5 en Sonos Bridge draait). Dit ging allemaal eigenlijk redelijk vlot vanuit de Android App en de PC moest hier niet voor gebruikt worden. De update installer ziet er verzorgd en duidelijk uit.

Sonos Update Installer

Sonos Update Installer

De firmware update was volgens ons niet echt voor de Android App integratie met de Sonos ZonePlayer S5 maar eerder voor de nieuwe Apple AirPlay ondersteuning. Nadat we de firmware hadden geupdate konden we beginnen met de Android App uit te testen. Het beginscherm van de app geeft een overzicht van de beschikbare zones. Daar kan je ook zien welke muziek uit welke ZonePlayer komt. Het is ook mogelijk om via dit hoofdmenu alle muziek te pauzeren. Via dit scherm kan je door op de menu-knop te drukken ook de settings aanpassen.

Music Menu Sonos Android App

Music Menu Sonos Android App

Als je dan op een Zone drukt krijg je wat meer informatie over de muziek die daar aan het spelen is. Verder krijg je de standaard controls zoals pauze, volgende, vorige en de volume-regeling. Vanaf dit menu kan je ook naar de muziekopties gaan. Onder deze opties vallen je volledige bibliotheek, de radio, aangemaakte afspeellijsten, Line-In en meer muziek (hier gaat het dan om Sonos Music Services zoals last.fm e.a.).

Music Library Sonos Android App

Music Library Sonos Android App

Het menu van de muziekbibliotheek is enorm simplistisch wat wij zeker zien als een voordeel, je kan zoeken, je artiesten afgaan, alle albums bekijken, verschillende componisten bekijken, op genre sorteren of alle tracks weergeven. Het scrollen door deze lijsten gaat snel en je vindt eigenlijk direct wat je nodig hebt. Alles in deze app draait om eenvoudigheid en door enkele keren te drukken is er al een andere track of playlist aan het spelen.

Sonos Album Cover Bug

Sonos Album Cover Bug

We vonden toch nog een kleine bug: bij het ophalen van informatie van een individuele track konden we de albumcover zien maar als we naar de huidige queue gaan wordt de albumcover niet juist getoond (we zien gewoon een babyblauw vierkant). Natuurlijk niet echt storend maar het ziet er nogal vreemd uit.

Alles bij elkaar is deze app zeker even goed als de iOS app, alles verliep vlot en snel. De app is gratis te verkrijgen in de Android Market, dus als je een Sonos audiosysteem thuis hebt staan en je hebt een Android smartphone: downloaden die handel!