Samsung 7 Serie Chronos Review

Gepost door Koen Op 09 - 11 - 2011
Samsung 7 Serie Chronos

Samsung 7 Serie Chronos

Samsung stelde op het einde van de zomer van 2011 de nieuwe 7 serie lijn van notebooks voor. Een van deze 7 serie modellen is de 7 Serie Chronos. We kregen er een opgestuurd voor een week te gebruiken en we hebben ons natuurlijk een week lang geamuseerd met deze prachtige notebook. Deze review werd dan ook volledig op de Samsung 7 Serie Chronos geschreven. Deze prachtige notebook is Samsung’s antwoord op de MacBook-lijn van Apple: een mooie metaalachtige notebook met een backlit island keyboard. Lees hieronder de volledige Samsung 7 Serie Chronos review.

Samsung 7 Serie Chronos Design

Samsung 7 Serie Chronos Touchpad

Samsung 7 Serie Chronos Touchpad

Eerder dit jaar kregen we de 9 Serie notebook van Samsung te zien, een prachtig toestel gericht op zakenmensen, maar het prijskaartje was iets te hoog voor de gewone consument. Samsung reageerde hierop met deze 7 Serie Chronos: een krachtige binnenkant in een mooi jasje, met een prijs van €999 voor het basismodel. Aan de bovenkant zien we grijs geborsteld aluminium en aan de binnenkant vinden we hetzelfde materiaal terug maar dan niet geborsteld. Het gigantische touchpad heeft geen extra toetsen, maar is wel indrukbaar. Als je uiterst rechts klikt krijg je een rechtermuisknop, op eender welke andere plaats resulteert dit in een linkermuisknop. Het toestel is redelijk dun, maar niet zo extreem als bij ultrabooks. Hierdoor heeft Samsung de ruimte om een krachtige batterij in de 7 Serie Chronos te verwerken en vol te steken met de laatste nieuwe hardware.

Samsung 7 Serie Chronos Keyboard

Samsung 7 Serie Chronos Keyboard

Samsung 7 Serie Chronos Keyboard Close Up

Het gaat hier om een 15 inch toestel dat verwerkt is in een 14 inch chasis. De randen rond het scherm zijn veel dunner dan bij de gemiddelde 15 inch notebook, waardoor het toestel niet zoveel ruimte in beslag neemt. Toch is Samsung er in geslaagd om een island-keyboard mét numpad in de 7 Serie Chronos te verwerken, het numpad is natuurlijk net iets kleiner als een standaard numpad, maar op zich zijn we zeer tevreden dat het aanwezig is.

Samsung 7 Serie Chronos Specs

De versie van de 7 Serie Chronos waar wij mee te maken kregen draait op een Core i5 processor, maar als je wil kan je hier een Core i7 Sandy Bridge in verwerken. Verder zit er een AMD Radeon HD 6750M grafische kaart in verwerkt. Ons toestel heeft een harde schijf van 650GB met daarenboven 8GB extra flash-geheugen op het moederbord, een hybride model dus. Dit flash-geheugen wordt onder andere gebruikt voor de slaap-modus, hierdoor start het toestel direct op als het in slaap-modus staat.

Samsung 7 Serie Chronos Rechterkant

Samsung 7 Serie Chronos Rechterkant

Het scherm maakt gebruik van Superior LCD technologie met een HD+ resolutie (1600×900). Het scherm heeft een helderheid van 300nit en is niet reflecterend waardoor we het ook buiten hebben kunnen gebruiken zonder problemen. Samsung beweert dat het toestel 9u kan meegaan, wij kregen er een goede 5u uit maar dan wel met WiFi-enabled en enkele USB-devices aangesloten. Zonder WiFi kregen we er 2u langer uit.

Samsung 7 Serie Chronos Linkerkant

Samsung 7 Serie Chronos Linkerkant

Aan de rechterkant van het toestel vinden we een slot-loading DVD drive (dit wil zeggen dat je de DVD er rechtstreeks in steekt zonder dat er een “lezer” uit komt) en een USB2.0 poort. Links vinden we nog twee USB poorten, een HDMI poort, een ethernet poort, HD Multimedia Interface en een audio in/out-poort. Het toestel onderseunt b/g/n 802.11 Wireless LAN en BlueTooth V3.0 High Speed. Vooraan vinden we aan de linkerkant nog een SD-poort.

Samsung 7 Serie Prestaties

De Samsung 7 Serie Chronos doet het bijzonder goed voor een design laptop met een prijskaartje van 999 euro. De Core i5 doet goed zijn werk, en we hadden geen problemen om zwaardere programma’s te draaien. We moeten hierbij wel vermelden dat het geen gaming toestel is, hoewel je er wel games op kan draaien. Voor echt heavy gaming heeft Samsung de 7 Serie Gamer ontworpen, waar we binnenkort ook een review unit van kunnen verwachten. Het toestel start op in minder dan 20 seconden op en als je het toestel een beetje degelijk configureert is het vanaf dan ook volledig operationeel (bloatware verwijderen en in msconfig bij opstarten alle onnodige programma’s afvinken).

Samsung 7 Serie Chronos SD Lezer

Samsung 7 Serie Chronos SD Lezer

Samsung 7 Serie Conclusie

Voor ons is dit een van de mooiste betaalbare design laptops die we al hebben gezien. Alles ziet er enorm afgewerkt uit. Daarboven komt nog de krachtige inhoud en het prachtige 1600×900 Superior LCD scherm dat een zeer natuurlijk beeld geeft. De batterijduur (5u+) is zeker niet slecht voor een 15 inch laptop die vol zit met krachtige hardware. Het toestel is sinds eind oktober te koop beginnnende vanaf €999. Ben je op zoek naar de afwerking van een Macbook of Ultrabook maar wil je het nog betaalbaar houden en gebruik maken van een 15″ scherm dan is deze Samsung 7 Serie Chronos helemaal geschikt voor jou.