Sony NEX-7 Review

Gepost door Brammer Op 17 - 10 - 2011

Sony NEX-7

Sony NEX-7

Een aantal weken geleden waren we op het Sony persevent in Brussel waar we enkele nieuwe producten van Sony hebben gezien. Een daarvan was de Sony NEX-7, een compacte camera met spiegelreflextechnologie en -lenzen. Vorige week kregen we de Sony Tablet S en de NEX-7 in de bus om ze eens grondig te testen. De Sony Tablet S review staat al online, nu is het de beurt aan de NEX-7. Hieronder kan je de volledige Sony NEX-7 review lezen.

Sony NEX-7 voorkant

Sony NEX-7 voorkant

Het eerste wat ons opvalt bij de Sony NEX-7, is het prachtige design. De NEX-7 heeft een heel simplistisch maar erg strak design, alles aan de camera is heel mooi weggewerkt, maar wat had je verwacht van Sony. Het is een compacte camera: het body is zeer licht maar ook zeer sterk. Het toestel is gemaakt van magnesium, een licht en duurzaam metaal. Zonder lens weegt dit toestel amper 291 gram.

Sony NEX-7 flash

Sony NEX-7 flash

De flash van de NEX-7 is ook heel mooi weggewerkt in het design. Met een druk op de flash knop springt de flash naar boven. Handig weggewerkt is het wel, maar het voelt niet zo stevig aan. Als je een externe flash gebruikt, zal dit geen probleem zijn, maar indien niet, zal je toch voorzichtig moeten zijn met dit fragiele deel van de camera.

Sony NEX-7 LCD

Sony NEX-7 LCD

De camera beschikt over een 3 inch kantelbaar LCD scherm en nog een OLED scherm in de viewfinder. Het OLED scherm in de viewfinder schakelt zichzelf automatisch uit en gaat enkel aan wanneer de camera merkt dat je door de viewfinder probeert te kijken. Het grotere LCD scherm zal zich automatisch uitschakelen wanneer de viewfinder wordt gebruikt. Het 3 inch LCD scherm kan 90° naar boven kantelen, en 45° naar beneden.

Sony NEX-7 kantel LCD

Sony NEX-7 kantel LCD

De kwaliteit van de foto’s is echt fenomenaal. We verwachten natuurlijk niets minder van een 24,3 megapixel camera, maar toch. De kwaliteit is niet alleen geweldig, het is ook een van de snelste camera’s op de markt, met een afdrukvertraging van ongeveer 0.02 seconden. Wanneer men de camera in de Speed Priority modus zet, kan de NEX-7 foto’s nemen aan 10 fps. Nogmaals een voorbeeld van hoe snel deze camera wel is.

Afhankelijk van de lens, kan je meer of minder inzoomen. Ons testmodel heeft de standaardlens en zoals te zien is op de onderstaande foto’s is het zeker geen slechte lens. Er zijn momenteel 7 lenzen beschikbaar. De NEX-7 is ook compatibel met de oudere Nex-5 lenzen.

Sony Nex-7 zoom

Sony Nex-7 zoom

Ook filmen met deze camera gaat zeer goed. Het voordeel van een digitale camera is dat je een auto-focus optie hebt voor video-opnames. Onze eigen spiegelreflexcamera kan dit niet, wat zeer lastig is als je bewegende beelden wilt filmen. De NEX-7 kan in full HD filmen met framesnelheden van 25p of 50p. Met Object Tracking houdt de camera een bepaald voorwerp in focus, zelfs wanneer het beweegt.

Sony NEX-7 top

Sony NEX-7 top

Wat ook nieuw is bij de NEX-7, zijn de twee draaiknoppen bovenaan, waarmee je de diafragmawaarde, of F-getal,  en de belichting kan aanpassen. In het menu zijn er ook nog verschillende andere opties zoals gezichtsdetectie, glimlachdetectie, witbalans, flashintensiteit en nog veel meer. Met deze draaiknoppen kan de fotograaf het beeld heel eenvoudig manipuleren om zo de beste foto te kunnen trekken. De andere opties zet je dan aan door even in het menu te browsen.

Chilli NEX-7

Chilli NEX-7

Church NEX-7

Church NEX-7

De NEX-7 heeft tal van nieuwe functies die het gebruik van deze camera een stuk leuker en interessanter maken. Je kan bijvoorbeeld schitterende panoramische foto’s maken. Er is zelfs een optie om 3D panoramische foto’s te maken. Deze kan je natuurlijk enkel zien op een scherm dat 3D ondersteunt. De NEX-7 geeft automatisch een panoramische foto, de interne technologie zet de beelden bij elkaar.

Panoramic NEX-7

Panoramic NEX-7

De Sony NEX-7 is een prachtige camera met enorm veel opties en hoogtechnologische snufjes, wat natuurlijk wel zijn weerslag heeft op de prijs. Het standaardmodel zonder lens kost €1200, met de standaardlens komt er dan nog eens €150 bij. €1350 is natuurlijk niet niets voor een compacte digitale camera, maar met de NEX-7 kan je zeker een spiegelreflexcamera vervangen. Indien deze camera in je budget past en je op zoek bent naar een nieuwe camera, dan is de NEX-7 zeker een aanrader.