Rara.com Review

Gepost door Koen Op 14 - 12 - 2011

Rara Muziekdienst

Rara Muziekdienst

Rara.com is een Britse digitale-muziekdienst die sinds gisteren in 23 landen beschikbaar is. Rara.com heeft een zeer agressief en competitief business model en heeft een muziekbibliotheek van 10 miljoen nummers. Rara.com maakt gebruik van een HTML5 webapp met een zeer gebruiksvriendelijk interface. Zo is het ontworpen met de bedoeling om zo weinig mogelijk knoppen per pagina te hebben. Wij hebben de muziekdienst enkele uren uitgeprobeerd en hieronder kan je onze volledige review van Rara.com vinden.

Rara Artiestenpagina

Rara Artiestenpagina

Eens je een account hebt en bent ingelogd kom je op het startscherm. Hier zie je het laatst gespeelde album en het Home-menu. Het Home-menu bestaat uit 8 knoppen die toegang bieden tot de rest van de dienst, zoals “Best Of”, “Alleen voor Jou”, “Genres” en “Hitlijsten”. Hoewel de dienst in het Nederlands beschikbaar is merken we dat niet alles is vertaald en dat er als backup-taal Frans is ingesteld. Zo vinden we hier en daar een woordje frans tussen de interface. Aan de linkerkant heb je keuze tussen Home, Mijn favorieten, Mijn lijsten en Zenders.

Rara Album Popup

Rara Album Popup

Je kan albums en nummers toevoegen aan een afspeellijst zodat je deze later via Mijn Lijsten kan terugvinden, dit gebeurt op een redelijk vreemde manier. De hele interface is zeer clean afgewerkt maar als we op een album klikken krijgen we een iTunes-achtige interface die niet binnen de layout past. Hier kan je “Bewaar als Lijst” kiezen en vervolgens wat meer informatie invullen en een afbeelding kiezen voor de lijst.

Rara Afspeellijst

Rara Afspeellijst

Als je volledig gek bent van een bepaald nummer kan je over het nummer gaan met de muis en vervolgens komt er langs de linkerkant van de album-art een keuze-menu waar onder andere share-on-Facebook en voeg-toe-als-favoriet bijstaat. Dit is spijtig genoeg niet echt tablet-friendly, en als je het nummer wil toevoegen aan je favorieten met een tablet zal je dat via de iTunes-achtige interface moeten doen. Het sterkste punt van de dienst is dat alles zichzelf uitwijst, waardoor je niet lang zal moeten zoeken om iets te moeten doen. Er is een beknopte, maar duidelijke help-pagina voorzien als je toch niet weet hoe je iets moet doen. De dienst is vergelijkbaar met GrooveShark maar dan overzichtelijker en eenvoudiger te gebruiken.

Rara Favorieten

Rara Favorieten

Er zijn twee versies beschikbaar van rara.com: een gratis service met ads en een betaalde dienst waar de ads zijn weggehaald. De betaalde dienst kost slechts 99 cent per maand wat bijna niets is vergeleken met de concurrentie. Verder heeft Rara.com een deal gesloten met HP waardoor alle HP-pc’s Rara.com reeds hebben geïnstalleerd in de hele EMEA-regio (Europe, the Middle East en Africa).

Rara Zoeken

Rara Zoeken

Hoewel niet alle nummers beschikbaar zijn via Rara.com heeft het een zeer uitgebreide muziekbibliotheek van 10 miljoen nummers, we vonden onze favoriete nummers meestal terug via de dienst, van bekende artiesten tot onbekende artiesten. Rara.com is zeker een aanrader voor wie nog geen vaste online muziekdienst gebruikt, de interface wijst zichzelf uit en je zal waarschijnlijk jouw favoriete nummers terugvinden via de dienst.