Samsung NX200 Review

Gepost door Koen Op 18 - 12 - 2011

Samsung NX200

Samsung NX200

De compact system camera’s maken een enorme opmars in 2011 en ook Samsung bracht een nieuw model op de markt, de Samsung NX200. We konden het toestel al eens kort uitproberen in Berlijn tijdens IFA en enkele weken later konden we de Samsung NX200 tijdens The Night of the Proms uitproberen. We waren enorm onder de indruk en konden natuurlijk ook niet wachten om het toestel voor een langere tijd te kunnen testen. Vorige week kregen we de NX200 opgestuurd en konden we een weekje ons ding doen met het toestel. De foto’s van de reviews van deze week zijn dan ook allemaal gemaakt met de NX200 en we zijn zeer tevreden van het resultaat. Hieronder kan je de volledige Samsung NX200 Review lezen.

Samsung NX200 Body & Looks

Samsung NX200 en Lens

Samsung NX200 en Lens

De Samsung NX200 is een Compact System Camera met interchangeable lens, het is een spiegelloos toestel dat toch hetzelfde gevoel geeft als een spiegelreflexcamera. De NX200 maakt gebruik van een enorm grote APS-C sensor en kan tot 20.3MP schieten. Het hele idee achter dit toestel is een draagbaar maar zeer kwalitatieve camera aan te bieden die eenvoudig te gebruiken is. Dat merken we ook direct terug in het besturingssysteem dat bij elk menu duidelijk aangeeft wat de mogelijkheden zijn. De SMART-setting en de Aperture-setting zijn veruit onze favorieten van de vele settings die het toestel heeft.

Samsung NX200 Flash

Samsung NX200 Flash

Samsung NX200 Flash Inhaaksysteem

Samsung NX200 Flash Inhaaksysteem

Qua looks is dit waarschijnlijk een van de mooiere camera’s die we tot nu toe hebben gezien. Het ontwerp is clean en het de Samsung NX200 voelt zeer stevig aan. Het gigantische AMOLED display geeft een goede preview van de foto die je wil nemen, zodat je een idee hebt wat je aan het doen bent. Het enige dat een beetje afdoet aan het design is de flash, die je bovenaan op het toestel moet plaatsen. Dit is een externe flash die je op de NX200 moet vastklikken. Hoewel de flash zeer eenvoudig te gebruiken is past het niet echt bij het ontwerp.

Samsung NX200 Flash Mounted

Samsung NX200 Flash Mounted

Samsung NX200 Flash Mounted Voorkant

Samsung NX200 Flash Mounted Voorkant

Samsung NX200 Lens en Settings

De Samsung NX200 is ontworpen om eenvoudig vast te houden met 1 hand, en ondersteuning te bieden onder de lens met je andere hand. Er zijn 4 nieuwe lenzen in de NX-serie die samen met de NX200 zijn geïntroduceerd. Ale deze lenzen kunnen gebruik maken van de i-Function. Voor ons zijn de twee belangrijkste de wide-angle lens van 18mm en de 18 tot 200mm lens. De NX200 gaat verder dan zijn voorganger, de NX100, en kan nu ook Full HD filmen (1080p met 30 frames per seconde). De video’s kan je direct terugzien op het gigantische 3-inch AMOLED VGA scherm. Dit scherm laat het toe om een zeer heldere preview te zien van de foto hoe dat deze er op een groot scherm zal uitzien. Rechts van het scherm vinden we een record-knop, een exposure-knop, de menu-knop, een functie-knop, de play-knop en de delete-knop. Verder is er een selectie-wiel aanwezig om tussen foto’s te browsen of settings aan te passen.

Samsung NX200 Settings Wheel

Samsung NX200 Settings Wheel

Samsung NX200 Smart Auto

Samsung NX200 Smart Auto

De firmware laat het toe om settings eenvoudig aan te passen, zodat je niet langs verschillende menu’s moet passeren maar dat je met 2-3 clicks al je settings juist hebt kunnen instellen. Dit gebeurt door een selectie-wiel dat bovenaan de NX200 aanwezig is naast de shutter-knop. Daar heb je de keuze tussen Panorama, Magic, Lens Priority Mode, Manual, Shutter Priority, Aperture Priority, Program, SMART, Video en Scene. Via Scene kan je bijvoorbeeld instellen dat je met slecht licht of enorm heldere zon een foto probeert te trekken. Deze functie is enorm handig als je buiten foto’s gaat nemen. De Panorama-setting maakt gebruik van een soort “video-opname” die wordt omgezet naar een foto in plaats van verschillende achter elkaar getrokken foto’s die worden samengevoegd. Met de MAGIC mode kan je gebruik maken van een Magic Frame (denk hierbij aan Instagram-achtige foto’s).

Samsung NX200 Scene

Samsung NX200 Scene

Samsung NX200 Magic Frame

Samsung NX200 Magic Frame

Samsung NX200 Lens Priority Mode

Samsung NX200 Lens Priority Mode

Lens Priority Mode hebben we vooral gebruikt om binnen foto’s te trekken. Manual spreekt natuurlijk voor zich en bij Shutter Priority kan je met 1 knop de snelheid van het fotonemen aanpassen, bij Aperture Priority kan je met 1 knop de Aperture aanpassen en bij Program kan je met alle instellingen gaan spelen. Voor beginnende gebruikers raden we natuurlijk de SMART-optie aan die zo goed als alles voor jou regelt.

Samsung NX200 Preview Foto 1

Samsung NX200 Preview Foto 1

Samsung NX200 Preview Foto 2

Samsung NX200 Preview Foto 2

Samsung NX200 Preview Foto 3

Samsung NX200 Preview Foto 3

Samsung NX200 Preview Foto 4

Samsung NX200 Preview Foto 4

Samsung NX200 Preview Foto 5

Samsung NX200 Preview Foto 5

Otterbox Commuter Galaxy S2 achterkant hand

Bij het toestel zat een 18-55mm lens met een maximum aperture van f/3.5-5.6, en een filter grootte van 58mm. Met de lens kan je gebruik maken van Manual Zoom en op de lens zit ook een schuifknop om te kunnen wisselen tussen Auto Focus en Manual Focus. Wij verkiezen de Auto Focus in de meeste gevallen omdat de firmware slim genoeg is om een goede focus te doen. Wil je toch liever alles zelf aanpassen dan kan je gebruik maken van de Auto Focus. Wat voor ons vooral belangrijk was, was de Auto Focus tijdens het filmen, iets waar we bij andere camera’s veel problemen bij tegenkomen. Het duurt iets langer eens de Auto Focus in orde is, maar eens je aan het draaien bent kan je zo geweldig Close Up filmen.

Conclusie

Het toestel is enorm snel, op minder dan 2 seconden kunnen we het toestel aanzetten en foto’s nemen. Natuurlijk als je met complexe focus en settings werkt duurt het iets langer, maar als je gebruik maakt van Auto Focus en de SMART-settings heb je niet meer dan 2 seconden nodig. De Samsung NX200 kan in burst mode 7 frames per seconde schieten. We hebben het toestel een kleine week gebruikt en honderden foto’s genomen, heel wat video opgenomen en toch zien we nog altijd 3 van de 4 battery bars wat wil zeggen dat de batterij zeer lang meegaat.

Samsung NX200 Lens Mounted

Samsung NX200 Lens Mounted

Voor ons is dit een geweldige camera en we hebben er dan ook zeer veel plezier aan beleefd tijdens de test-periode. Hier en daar hadden we wat problemen met de focus en de settings maar na een paar dagen het toestel te gebruiken kwam dit minder en minder voor. De body van het toestel heeft een adviesverkoopprijs van 850 euro, als je natuurlijk een serie lenzen bij het toestel wil aanschaffen dan zit je in de 4 digits.