Steelseries 6Gv2 Keyboard Review

Gepost door Brammer Op 24 - 05 - 2011

Steelseries 6Gv2 5

Steelseries 6Gv2 5

Er bestaan tegenwoordig heel wat keyboards die gericht zijn op de markt van de gamers, maar er zijn niet veel keyboards die kunnen tippen aan de Steelseries 6Gv2. Dit toetsenbord is specifiek gemaakt voor de gamers onder ons die toetsenborden nog al zwaar toetakelen. Dit is naar onze mening een van de sterkste keyboards op de markt, en dat voor een heel voordelige prijs. Hieronder kan je de volledige Steelseries 6Gv2 keyboard review lezen.

Wanneer we het 6Gv2 keyboard voor het eerst uit de doos haalden, waren we verrast door het gewicht van dit toetsenbord. Het toestel wordt beschreven als een tank, en daar zijn we het volledig mee eens. Alle toetsen zijn aan een metalen plaat bevestigd, wat meteen verklaart waar al dat gewicht vandaan komt. De metalen plaat zorgt ervoor dat het toetsenbord heel stevig is, waardoor je het gemakkelijk overal mee naartoe kan nemen, en het zorgt er natuurlijk ook voor dat je gerust op het keyboard en de toetsen kan rammen zonder het keyboard stuk te maken.

Steelseries 6Gv2 3

Steelseries 6Gv2 3

Het algemene design van dit keyboard is heel simplistisch. Er zijn geen extra USB-aansluitingen, geen LED’s onder de toetsen en geen LCD-schermen. De Steelseries 6Gv2 heeft ook een effen zwarte kleur gekregen zonder enige extra’s. Op zich vinden we dat zeker niet erg, omdat het keyboard vooral gericht is op performance, en niet op looks.

Steelseries 6Gv2 2

Steelseries 6Gv2 2

Wat dit keyboard vooral biedt, is functionaliteit. We beginnen bij de technologie die zich achter de toetsen bevindt: De individuele keys maken gebruik van Cherry Black Switches, een mechanisch terugveersysteem, waar de meeste keyboards een rubberen terugveersysteem gebruiken. De Cherry Black Switches hebben een aantal voordelen tegenover het rubberen terugveersysteem. Een gewoon keyboard zal meestal 1 tot 5 miljoen keystrokes aankunnen voordat het begint te verslijten. Bij dit keyboard werd dat getal opgetrokken naar 50 miljoen, wat betekent dat de toetsen zo’n 10 keer langer zullen meegaan. De connecties van de toetsen zijn verder gemaakt van 18 karaat goud, wat natuurlijk meteen kwaliteit uitstraalt.

Steelseries 6Gv2 4

Steelseries 6Gv2 4

Wat voor een gamer vooral belangrijk is, zijn APM, Actions per Minute. Dit betekent hoeveel acties er per minuut op het keyboard kunnen uitgevoerd worden. De Steelseries 6Gv2 heeft een extreme anti-ghosting feature waarbij de APM hoger ligt dan bij een gewoon toetsenbord. Dat komt doordat alle toetsen tegelijkertijd kunnen worden ingedrukt en het toetsenbord al die aanslagen zal registreren. Daar moeten we wel even bijzeggen dat dat alleen maar lukt als de Steelseries 6Gv2 met de PS/2-connector wordt aangesloten. Wanneer het toetsenbord met USB wordt aangesloten, zullen er maar 6 toetsen tegelijk gebruikt kunnen worden, wat meer dan genoeg is bij de meeste games. Deze feature geeft de gamer meer vrijheid om rond te lopen en andere acties tegelijkertijd te gebruiken. Steelseries heeft ook besloten om de Windows-toets te vervangen door de Steelseries toets. Dit hebben ze bewust gedaan om te voorkomen dat je tijdens het gamen op de Windows-toets zou drukken en zo uit het spel zou gaan. Echt iets voor gamers dus. De Steelseries-knop laat je dan toe om de audio te controleren via F1-F6.

Steelseries 6Gv2 6

Steelseries 6Gv2 6

De toetsen van de Steelseries 6Gv2 zijn gevoeliger dan die van gewone toetsenborden. Bij een gemiddeld toetsenbord moet je de toetsen volledig indrukken voor dat het toetsenbord de connectie maakt. De toetsen van dit toetsenbord zijn zo gevoelig dat ze het indrukken van een toets al registreren wanneer die nog maar voor de helft is ingedrukt. Dat zorgt in het begin af en toe voor wat typfouten, maar uiteindelijk zal het ervoor zorgen dat je beter begint te typen, en dat je natuurlijk die fractie van een seconde sneller bent met het induwen van een knop dan je tegenstander.

Steelseries 6Gv2 7

Steelseries 6Gv2 7

Als je geen mechanisch toetsenbord gewoon bent, zal dit keyboard even wennen zijn. Het is zeker niet het stilste keyboard op de markt, en zeker ook niet het lichtste. Het zal ook even wennen zijn om zonder typfouten te typen, net omdat de toetsen zo gevoelig zijn. Na een aantal dagen zal je dat echter niet meer merken, en vanaf dan biedt het Steelseries 6Gv2 keyboard alleen maar voordelen. Het keyboard kost €79.99, wat zeker een investering is, maar dankzij de stevigheid en de duurzaamheid van dit toetsenbord kan je gemakkelijk enkele jaren gamen zonder dat je toetsenbord stuk gaat.

Steelseries 6Gv2

Steelseries 6Gv2